Híres vagy hirtelen megtetsző képek

Van, aki számára egyértelmű, hogy a művészettörténet írás gondosan csiszolt tanulmányai által kiválasztott műalkotások jelentik a valós etalont és nem lehet a véletlen játéka az egybehangzó elismerő vélemények sora – egyértelmű tehát az is, hogy ha festményt szeretne vásárolni, ezek közül a valóban maradandó és többrétegű értéket képviselő alkotások közül kell kikerülnie – illetve a lehetőség hiányában annak tökéletes másolatát kell bírnia. Van, aki saját véleményét és ízlését felvállalva választ a köztudat számára kevésbé népszerű, de önmaga számára tökéletes, különös jelentéssel bíró festményt. Sőt előfordul – nem is ritkán -, hogy a két szempont egybeesik. Valójában nem is lényeges, milyen indíttatásból kíván meg valaki egy festményt birtokolni, legyen szó eredetiről vagy másolatról. Sokszor magunk számára sem nyilvánvaló, vagy pontosan meghatározható az ok. Csak a játék kedvéért teremtve ilyen kategóriát, a következő festmény a „híresek” közé tartozik.

„Önarckép Bugattiban”

Tamara de Lempicka egyik legnépszerűbb festménye az 1929-ben készült „Önarckép zöld Bugattiban”. Ismert, hogy az 1920-as és 30-as évek párizsi művészvilágának meghatározó, sőt megosztó egyénisége volt a lengyel származású, 1917-ben Franciaországba emigrált festőnő. Kubista mesterei – André Lhote és Maurice Dennis – örökségét olvasztotta össze az olasz reneszánsz és a francia klasszikus festészet szublimációival, kialakítva a legerőteljesebb Art-Déco stílust, mely ugyanolyan heves és nemcsak az utókor, de a kortárs művészek számára is megkerülhetetlen volt, mint személyisége.

Játék és kísérlet

Félreismerhetetlen stílusának, erejének különös próbája volt egy olyan festménymásolat készítése, mely az eredetinél jóval, többszörösen nagyobb méretben készült. A legtöbb festmény esetében ez nem szerencsés, mert a festői esetlegességek felnagyítása, a váratlanul nagy eseménytelen felületek megjelenése, az anyagszerűség megmásíthatatlan törvényei következtében széthullnak, „elgyengülnek” a képek, mondanivalójuk felhígul, függetlenül az eredeti művészi értékétől. A játékos kísérlet eredménye viszont megkapó és elgondolkodtató lett, mert Lempicka képei tökéletesen megállják a helyüket meglepően nagy méretben is. Új és szokatlan szerepet kapott a másolás ténye is, így nem csak új térbe helyezhető – virtuálisan – a svájci magángyűjteményben lévő festmény, de az újfajta bemutatás kiemeli azt eddigi megítéléséből, egészen új tulajdonságait megmutatva, új nézőpontokat kínál értelmezéséhez. A festménymásolat Gyöpös Viktória munkája.