Csendélet, sonka, Hollandia

Willem Claesz Heda “Csendélet sonkával, ezüst kancsóval és roemer pohárral” című festménye 2016-ban került a Szépművészeti Múzeum restaurátor műhelyébe, pontosan 360 évvel elkészülte után. A festményen tökéletesen olvashatóan szerepel a szignó és az évszám is – ez minden esetben ajándék műkedvelőnek, szakembernek egyaránt. A festmény – a Holland Gyűjtemény egyik gyönyörű darabja – ebben az esetben esztétikai megfontolásból lett teljes körűen restaurálva. Állapota szerencsére nem volt veszélyeztetett, sem a festmény alapjául szolgáló tölgyfa tábla, sem a lehelet vékonyan alkalmazott alapozó réteg nem volt sérült vagy sérülékeny állapotban, a restaurálás tehát nem erre irányult. A probléma a festménnyel más jellegű volt, de nem kevésbé fontos, mint az általános fizikai állapot milyensége…

Tiszta lappal

Az eltelt évszázadok alatt a festményt sokszor kézbe vették, tisztogatták, tisztították, javították, retusálták. A csendélet eredeti lakkrétege több helyen el lett távolítva de több helyen meghagyták – az eredmény kellemetlen foltosság lett. Érthető okokból óvatosabban bántak a sötétebb színű festett területekkel, míg a világos részeket, például a fehér terítőt alaposan, sőt szükségtelenül erősen tisztították. Elmondható, hogy a festék a festmény egészén meg lett koptatva, az érzékeny lazúrok zselés-barna árnyékok, finom részletek sok helyen az enyészeté lettek. A túlzott tisztítást sok retussal kompenzálták, az eltelt idő miatt elváltozott retusok pedig csak tovább rontottak a helyzeten. Az esztétikai élvezhetőségen nem segített az általánosan elsárgult, egyenetlen lakkréteg sem – nyilvánvaló volt, hogy ha vissza akarjuk adni a festmény valódi megjelenését, az összes korábbi beavatkozások nyomait maradéktalanul el kell távolítani.

.

.

.

.

.

.

 

A festmény restaurálás előtt meglehetősen sötét, foltos kép benyomását tette:

A tisztítást, feltárást követően pedig láthatóvá vált, hogy az előzetes megállapítások helyesek voltak: a festmény a több rendbeli restaurálás során többször igen csak “át lett dolgozva”…

.

.

.

.

.

.

 

Gazdag lakoma gazdag részletei

Még a festmény esztétikai helyreállítása, a retus előtt nyilvánvaló volt, hogy számtalan apró részlettel “gazdagodott” a látvány – a visszafogott, precíz olaj retus pedig maximálisan kiemelte ezeket, ugyanakkor megszüntette-eltüntette a zavaró foltosságot, kopottságot.

A restaurálás végeztével a festmény saját díszkeretébe lett visszahelyezve:

A restaurálás  Velekei Mária munkája