Referenciáink között szerepelnek

El Greeco,   Anthonis van Dyck,   Rembrandt – Gerard Dou,   Tiziano Vecellio,   Canaletto,   Bernardo Bellotto,   Pieter Claes,   Willem Claes Heda,   Pieter Balten,   Jacopo Tintoretto,   Jan Baptist Weenix,    Lorenzo Lotto,   Bernardo Strozzi,    Aert de Gelder,   Adriaen Isenbrandt,   Laurent de la Hyre,   Gio vacchio Assereto,   Guercino,   Fra Vitttore Ghislandi,   Juan Carreno de Miranda,   Giovanni Antonio Pellegrini,   Salvator Rosa,   Sebastiano Ricci,   Jacopo Bassano,   Bernardo Cavallino,   Hans Baldung Grien,   ifj. D. Mijtens,   Thomas Wyck,   Isaack van Ostade,   Jacob Ochtervelt,   Jan Fyt,  Cornelis de Man,   Francesco Fontebasso,     Karel Dujardin, Orazio Fidani, J.König, F. Schiavoni

továbbá

Claude Monet,   Gustav Courbet,   Edouard Manet,   Paul Cézanne,    Wilhelm Leibl,    Viggo Johansen,   Franz von Lenbach,   Fritz von Uhde, Anton Einsle

festményeinek restaurálása

…festmény restaurálás, kép restaurálás, festmény javítás, festmény állagmegóvás, helyreállítás, rekonstrukció, regenerálás, retusálás. Könnyen kapcsolható kifejezések. Felújítás? Nem gondoljuk, hogy célja egy festmény restaurálásának, hogy “ÚJ” érzetet keltsen, figyelmen kívül hagyva történetét, az anyagok természetes öregedését és azt, hogy sokszor utólag csak elképzelni lehet az eredeti szándékot és látványt.

Nem törekedhet senki kortalanságra – időtlenségre esetleg. Nem ígérhet senki újat – legfeljebb újszerűt. Nem jöhetnek szóba sémák és receptek, mert nem sablonos dolgokkal és szabványokkal dolgozunk. Nem cél az újszerűség sem, de az igen, hogy a műtárgyak eredetijéhez a lehető legközelebb jussunk. Ez pedig minden festmény, minden tárgy esetében más és más. Iránymutatások, tapasztalatok vannak, kutatások és vizsgálatok, gondolatok és vélemények. Nincs általánosan megnevezhető megoldás, alkalmazható sablon és nem csak egyetlen megoldás lehet jó.

Minden festmény osztatlan és ugyanakkora figyelmet kíván, kortól és technikától, mérettől és ábrázolt témától, tulajdonostól és egyéni kívánságoktól függetlenül. Minden gondjainkra bízott tárgy megköveteli a pártatlanságot. Minden alkalommal szükséges az újratervezés.

A festmények vizsgálta hosszú folyamat. Vannak átlátható állapotok és olyan műtárgyak is, melyek megismeréséhez hosszú hónapok kellenek, mint egy kulcs nélküli titkosírás megfejtéséhez. Nem ragaszkodunk egyes vizsgálati módszerekhez, szükségünk van a legkorszerűbb analitikai eljárásokra éppen úgy, mint a sok száz éves feljegyzések ismeretére. A megismerés folyamatához tartozik az eredeti állapot és az idő során megváltozott, hozzáadott és elvett tulajdonságok sorának kutatása (át-és ráfestések, hiányok és sérülések, lakk és szennyeződések..) és a tárgy szempontjából leghitelesebb állapot felszínre hozása feltárással, tisztítással, vizsgálatokkal. Ezzel elválaszthatatlanul összefügg az állapot megóvása, a festmények konzerválása, ami alapot teremt a további munkafázisoknak és eldönti a következő lépéseket. Ez lehet olyan lépcsőfok, ahol megállhatunk, további beavatkozások nélkül. A kívánt látvány visszaadása során, mely a festmény esztétikai helyreállítását jelenti, szubjektív és objektív döntések egész sorát kell meghozni, (folyamatosan mérlegre téve minden szándékunkat.) Fokozatokat és átmeneteket jelent a megkülönböztető és beilleszkedő retus, a hiánypótlás és rekonstrukció között. Munkánk során azok a legfelelősebb döntések, melyek arra irányulnak, hogy mit veszünk el a festménytől- és ez a legfelső lakkréteg eltávolításánál kezdődik. Ugyanakkor felelősséget jelent az is, mit adunk hozzá a festményhez- munkánk során olyan eljárásokat és anyagokat alkalmazunk ezért, melyek reverzibilisek és bármikor eltávolíthatóak a kép sérülése nélkül.

restaurator art