VÁSZON- ÉS TÁBLAKÉPEK RESTAURÁLÁSA
Mikor szoktak egy festménnyel restaurátorhoz fordulni? Honnan ismerhető fel az a festménynek az az állapota, amikor érdemes vagy ajánlott, és honnan, amikor a kép érdekében, a további állapotromlás elkerülése érdekében feltétlenül szükséges? Vannak egyértelmű jelek, szemmel látható sérülések, szakadás, benyomódás a vászonban vagy hiányzó, lepergett festék, törött keret vagy elsötétedett színek, sárgult lakk, melyek egyértelművé teszik a kérdést.. Restaurálás után az átláthatatlan, szinte fekete felületű, teljesen átszakadt vásznú festmény is válhat olyan műalkotássá, mely megtisztítva, megfoltozva vagy dublírozva, kiretusálva visszakapja teljes, eredeti esztétikai értékét. Beavatkozásra azonban nem csak ilyenkor van szükség. Érdemes gondolni a kevésbé látható problémákra is: rovarfertőzések és penész is lehetnek jelen egy sokáig, háborítatlanul a falon lógó festmény hátoldalán, a vászon és a feszítőkeret közti résekben. Észrevétlenül von “patinát” a dohányfüst vagy a szennyezett levegő a kép felületére, a házi portalanító és tisztító módszerek pedig sokszor csak rontanak a helyzeten. A festmény kiállítása előtt, hasonlóan az aukciókra, műtárgyárverésekre történő felkészítéshez, szintén ajánlatos az ilyen jellegű, apróbb- nagyobb javítások elvégzése. A kisebb, zavaró felületi szennyeződések eltávolítása, a színek felfrissítése egy új lakkréteggel, a díszkeret tisztítása, esetenként újra aranyozása, a lepattant sarkok javítása hozzá tartozik a festmények állapotmegőrzéséhez, és esztétikai értékük fenntartásához.
A portfólióban szereplő festmények között szerepelnek múzeumi műtárgyak, (közgyűjteményi művek; egyházi és világi tulajdonban lévők) és magántulajdonban lévő képek- magángyűjtemények darabjai illetve egyes, akár egyedüliként magánkézben lévő alkotások.
Barokk oltárkép restaurálása
Az oltárkép központi alakja egy női szent (vértanú, a pálmaág erre utal) repkedő puttókkal és egy angyallal kísérve. Ennél több nehezen volt kivehető a képen, mert a lakk nem csak megsötétedett, de kissé el is homályosodott. Annyit meg lehetett állapítani, hogy valaha körbevágták a képet, a kompozíció kissé szűk, felül pedig mintha íves lett volna valaha a vászon. A tisztítás, feltárás során lépésről-lépésre haladva, több vastag rétegtől szabadítottuk meg a festményt, míg ráfestések, átfestések, retusok kérge alól végre előbukkant az eredeti, XVIII. századi festés…..
Madonna Gyermekkel – XVII. századi olajfestmény restaurálása
Rettenetesen sötét, sárgult képet kaptunk kézhez, ráadásul a sötét felületen is látszottak a kemény, egyenetlen hullámok: a vásznat ugyanis régebben egy vastag kartonlemezre ragasztották, merev tartást így biztosítva neki. Nem új keletű kérdés volt az olajfestmény restaurálása, kétségtelenül mindent megtettek anno a helyreállításáért, ezzel nincs is probléma, de…
Mária Gyermekkel és Keresztelő Jánossal olajfestmény restaurálása
Lehet, hogy régi kép, de olyannyira “túlretusált”, hogy gyakorlatilag egyetlen, nagy retushalmaz az egész, alig-alig találunk olyan festékmorzsát, ami réginek tűnik. Nem lehet azonban ellenállni a kísértésnek, pici helyen megkutatjuk a felületet, mert a jelenlegi látvány nem különös, egyszerűen csak furcsa. Azonnal találunk is valamit, ami reményre ad okot, mert itt is, ott is szemmel láthatóan régi réteg bukkan elő…
Vacsora, de nem az utolsó – ritka XVII. századi olajfestmény restaurálása
Vacsora – még nem az utolsó -, szíves vendéglátás (zeneszóval) vagy asztali áldás? Bármelyik legyen is, tagadhatatlanul az egyik legkülönösebb festmény, ami nemrég műhelyünkben járt. Megjelenése első pillantásra is – finoman szólva – meglepő. Kétségtelenül komoly művészi értéket képviselő alkotás, régi mester, régi anyagok, nincs helye kétségeknek, nincs tere találgatásoknak: ez a festmény valóban az, aminek látszik: szép, koros olajfestmény az 1600-as évekből, igazi kuriózum, igazi érték.
Hans Makart Vénusz és Ámor c. olajfestményének restaurálása
Hans Makart egy olajfestményén dolgoztunk a közelmúltban, és ha celebnek neveztük a vendéget, nem véletlenül tettük. Hans Makart neve nem cseng ismeretlenül azoknak sem, akik csak időnként futnak össze vele egy-egy múzeumi kiállítóteremben, akik pedig kicsit is érdeklődnek a “múlt század”, azaz a XIX -XX. század művészete iránt, egészen biztosan találkoztak vele, ha másként nem, hát mint Gustav Klimt ihletője és a bécsi szecesszió előfutára…
XVII. századi olajfestmény restaurálása – A Tűbefűzés
Bár önkényesen neveztük el “A Tűbefűzés” -nek, számunkra rajta ragadt a név. Az első találkozás alkalmával – kis felbontású mobilfotón – szinte bizonyosak voltunk benne, hogy egy vastagon lakkozott nyomat. De láss csodát, élőben és kézbe véve kellemes volt a csalódás: első pillanatban nyilvánvalóvá vált, hogy kép bizony régi, nem is kicsit…
El Greco olajfestmény restaurálása
Lassan három évtizede, hogy a Szépművészeti Múzeum gyűjteményének egyik kicsi – alig ötven cm magas de annál fontosabb darabja, El Greco Apostolfeje (ltsz. 9048) restaurálás alá került. Állapota akkor is kitűnő volt – dicsérve korábbi restaurátorok, konzervátorok, dublírozó mesterek keze munkáját és a gondos gyűjteményi kezelést – esztétikájában viszont nagyon zavaróan jelentkezett a megsötétedett lakk és – mint az előzetes vizsgálatok eredményéből és munka közben kiderült…
Anthony van Dyck és a Házespár képmása – restaurálás
Bár sok-sok éve annak, hogy Anthony van Dyck “Házaspár képmása” című festményét vettük kézbe, most mégis újra aktuálissá vált az emlékeink felidézése. (Sok-sok éve történt a restaurálás; a Házaspár történetében ez csupán néhány pillanat.) Elég pontosan behatárolható, mikor készült ez a gyönyörű páros portrékép, ez pedig több szempontból is érdekes. Először természetesen azért, mert…
Willem Claesz Heda festmény restaurálása
Willem Claesz Heda “Csendélet sonkával, ezüst kancsóval és roemer pohárral” című festménye 2016-ban került a Szépművészeti Múzeum restaurátor műhelyébe, pontosan 360 évvel elkészülte után. A festményen tökéletesen olvashatóan szerepel a szignó és az évszám is – ez minden esetben ajándék műkedvelőnek, szakembernek egyaránt…
Kohán György olajfestmény restaurálás
Kuriózum ez a nagyméretű olajfestmény, mely nem rég műhelyünkben járt. Kohán György egyik expresszív, megkapó festményéről van szó, egy fatáblára kasírozott, papírra olajfestékkel festett, hamisítatlanul Kohánra jellemző, vegyes technikákat alkalmazó grandiózus kompozícióról….
A Winkler-epitáfium mestere: középkori-kora reneszánsz kép restaurálás
Nehéz kérdés, hogy mi az a jelenség, változás, kiegészítés egy festményen, ami hozzá tesz a tárgy történetéhez egy plusz tartalmat, jelentést.. Egyedisége is megismételhetetlensége pedig nem csak „kézzel készített” tárgy jellegéből adódik, de hozzátesznek azok az évtizedek, évszázadok, melyeket átéltek, háborúk, rablások, melyeket elszenvedtek, aranyak, melyeket kifizettek értük…
Angyali Üdvözlet – Gerard Seghers XVII. századi festményének restaurálása
A festmény témája teljesen egyértelmű, bárki számára felismerhetően az angyali üdvözlet jelenetét ábrázolja. Figyelmes szemlélőnek azonban szemet szúrhat néhány különös részlet, néhány szokatlan elem a kompozícióban. Ebből a szempontból vizsgálva Gerard Seghers festménye egyedülálló és különleges alkotás…Ebben a kivételes esetben nem művészettörténész, hanem maga az egyik festő-restaurátor, Velekei Mária…
Hans Baldung Grien Ádám és Éva c. festményeinek restaurálása
A német reneszánsz táblaképek restaurálása során fény derült néhány apró, de igen fontos részletre is. A festmény mind ezidáig több javítást élt meg, ezek közül néhány pedig kissé nagyvonalúbban kezelte a problémákat…A feltárással de történeti adatokat is nyertünk. Az átfestés alól, Ádám alakja mellett a felső sarokban előbukkant a művész szignatúrája. “HB 1525”…
Hans Baldung Grien Mater Dolorosa festményének restaurálása
Hans Baldung Grien Albrecht Dürer tanítványa volt és neve még azok számára is ismerősen csenghet, akik épp csak hogy érintőlegesen, érdeklődés szintjén találkoztak a német reneszánsz festészet nagyjainak és alkotásaiknak nevével, műveik címével. A Szépművészeti Múzeum ráadásul nem csak egy festményének ad otthont… a Hétfájdalmú Szűzanya teljes körű restaurálás okán több, mint harminc évvel ezelőtt került a Szépművészeti Múzeum restaurátor műhelyébe…
Laurent de la Hyre francia barokk festmény restaurálása
Laurent de la Hyre, a francia barokk és klasszicizmus határterületein és párhuzamos korstílusaiban egyszerre alkotó festő – a mai ember szemével nézve – igencsak rövid művészi pályafutása ellenére gazdag és teljes életművet hagyott örökül. A budapesti Szépművészeti Múzeum az életműből egy különösen szép festményt tudhat magáénak…
Fabrizio Santafede Szt. István vértanú festménye restaurálás után
Szent István diakónust, az első vértanú szentet örökíti meg Fabrizio Santafede nápolyi festő nagyméretű, drámai hatású olajfestménye. A drámai hatás természetesen egyfelől a szent ismert történetének köszönhető: István, aki az Ige hirdetésének szentelte életét…
Valentiny János ‘Itáliai leány’ c. festményének restaurálása
Valentiny János Marastoni Jakab tanítványai közé tartozott. Egész élete alatt szoros szálak fűzték Nádasdladányhoz és a Nádasdy grófokhoz, akiknek szolgálatába egészen fiatalon, mint rajztanító szegődött. Mint minden valamirevaló festőművész ebben az időben, magasabb szintű tanulmányit a párizsi, majd a müncheni akadémián végezte…
Édouard Manet olajfestmény restaurálása – Hölgy legyezővel
..Édouard Manet festményt testközelből tanulmányozni pedig nem mindennapi élmény. A budapesti Szépművészeti Múzeum gyűjteményében szereplő Hölgy legyezővel c. festmény Manet azon korszakából való, mely időszak nevezhető fordulópontnak is művészetében, sőt az európai művészet történetében is kiemelkedő fontosságú…
Fra Vittore Ghislandi XVIII. századi olasz festmény restaurálása
A Fra Galgario néven is ismert Bergamóból származó festő már a maga korában is igen elismert művésznek számított. Kiváló érzékkel, érzékeny látásmóddal rendelkezett az emberi arc vonásai és azok ábrázolása iránt és ezt a képességét portréfestőként kamatoztatva…
Anthony Van Dyck helyett Pietro Novelli vagy Guglielmo Walsgart – Szentháromság festmény restaurálása
…Az eredmény egyenesen drámai, legalábbis első pillantásra. A valóság az, hogy bár hihetetlenül kopott, töredékes az eredeti felület, olyan területek, részletek nem hiányoznak, melyek nem tették volna lehetővé a teljes esztétikai…
Jacopo Tintoretto műhelye – Velencei olajfestmény restaurálása
A restaurálás eredményei több vonatkozásban is igen jelentősnek mondhatóak. A legszembetűnőbb természetesen az esztétikai élmény visszaadása, hiszen az elsötétedett, sárgult, homályos barnákba vesző kompozíciós bizonytalanság helyébe léptek a ragyogó, hamisítatlan velencei színek: a réz-zöld, az auripigment sárgája..
Giovanni del Biondo – középkori firenzei festmény restaurálása Egerből
Minden szempontból különleges tárgy került restaurátorok keze alá a budapesti Szépművészeti Múzeum restaurátor műhelyében. Különleges történetét tekintve is, különleges származását és korát tekintve is, sőt restaurálásának ténye is jelentős abból a szempontból, hogy egy komolyan veszélyeztetett…
Friedrich von Amerling festmény restaurálása – Gróf Waldstein János spanyol kosztümben
Friedrich von Amerling osztrák arcképfestő a legkedveltebb művészek egyike volt a 19. század vége felé a bécsi udvar, a szalonok, nemes urak és úriasszonyok világában. Finom, könnyed modorban előadott portréfestményei virtuóz, magabiztos technikai alapokra épülnek..
Bíboros képmása – olajfestmény restaurálása
A Jacopo Bassano- nak (Bassano del Grappa c. 1510 -1592 Bassano) tulajdonított festmény a Szépművészeti Múzeum gyűjteményének egyik darabja (Esterházy gyűjtemény 108.) Az olajfestmény restaurálása valamint az aranyozott díszkeret restaurálása Gyöpös Miklós és Velekei Mária munkája.
Német realizmus – Wilhelm Leibl festmény restaurálása
Ismeretes, hogy a német realizmus legismertebb festőjének alkotásai nagy hatással voltak a festményen szereplő Szinyei Merse művészetére; Leibl szinte az impresszionizmust előrevetítve kereste a színeknek és formáknak azt az összhangját, mellyel…
Lukrécia – Olasz 18. századi festmény restaurálása
Az olajfestményt korábban Francesco Trevisaninak tulajdonították, ezt később pontosították és Andrea Casali római festőt, Trevisani tanítványát nevezték meg a festmény alkotójaként. A szerző valódi kilétére részben a festmény restaurálása alatt derült fény…
Claude Monet: három halászhajó című festményének restaurálása
Ha impresszionizmusról és impresszionista festőkről esik szó, Claude Monet neve talán elsőként merül fel – nem véletlenül. Talán nincs is olyan műkedvelő, aki ne tudna jó néhányat felsorolni művei közül, legyen szó híres sorozatairól, vagy….
Velencei festők: Sebastiano Ricci és Antonio Pellegrini festményeinek restaurálása
Sebastiano Ricci és Giovannio Antonio Pellegrini három olajfestménye hosszú évekig szinte egymás mellé volt kihelyezve a kiállítóterem falán – ezt az utolsó pillanatot örökítjük meg egy gondolat erejéig. Restaurátor, festmény restaurátor számára minden egyes festmény, melyen dolgozott valaha, emlékezetes marad…
Nepomuki Szent János oltárkép restaurálása Jánoshalmáról
A 18. századi formavilágon és tematikán kései virágot bontott provinciális barokk egyházi művészetének szép darabját őrzi a jánoshalmi Szent Anna templom. Magyar vidéki plébániák, templomok kedves, rejtett kincsei a templomhajó homályában megbújó….