Örök téma

Nagyon szép, nagyon látványos és több szempontból is különleges olajfestmény járt műhelyünkben. Számunkra is külön öröm, amikor ekkora változást lehet egy festményen elérni, és külön öröm, hogy mindezt egy valóban régi, szeretett és megbecsült műtárgyon tehettük. Madonna Gyermekkel – örök, visszatérő téma, ovális kompozícióban anya és gyermeke harmonikus egysége, kerek egész.

Klasszikus problémák

Rettenetesen sötét, sárgult képet kaptunk kézhez, ráadásul a sötét felületen is látszottak a kemény, egyenetlen hullámok: a vásznat ugyanis régebben egy vastag kartonlemezre ragasztották, merev tartást így biztosítva neki. Nem új keletű kérdés volt az olajfestmény restaurálása, kétségtelenül mindent megtettek anno a helyreállításáért, ezzel nincs is probléma, de az idő bizony eljárt nemcsak a festmény, de a javítások felett is. Megsötétedett, elpiszkolódott lakk, kezdődő festéklepergések, a karton alapról felváló ragasztás, színükben elváltozott, megsötétedett retusok rejtegették a – minden réteg alatt is láthatóan – régi, szép festményt.

Lépésről lépésre

Egész arzenálját vonultattuk fel a vegyszereknek és eszközöknek, mire fokozatosan kibontottuk a sárga, merev burokból a látványt, azaz a festményt az elöl-hátul vastag rétegek alól. A képoldalon a sárga lakk alól ragyogóan friss színek bukkantak elő, a hátoldalon – nos, laikus számára kevésbé látványos, de számunkra annál fontosabb lépés volt a kartonlemez lefejtése, ez pedig nem bizonyult egyszerűnek. Az elöregedett, elsavasodott papírt rétegenként, apró darabokban kellett lehántani a vászonról, vigyázva, nehogy megsértsük az öreg szövetet.

Hagyományok mentén

Megszabadítva a merev lakktól-festéktől és kartontól-enyvtől, a festővászon visszanyerte rugalmasságát, igazán csodálatos tulajdonsága ez a jó minőségű, régi festészeti alapanyagoknak: öregecske ugyan, és természetesen igényel némi konzerválást és támogatást, az elérhető eredmény az eltelt évszázadok tükrében mégis pompás. A konzerválás és dublírozás (új, erős vászonnal való megerősítése a régi, meggyengült festővászonnak) egyik klasszikus eljárása mellett döntöttünk, kizárólag természetes anyagokat alkalmazva. Kézi vasalással, növényi alapanyagú ragasztóanyagot és viaszos konzerválást használva, a régi anyagok is “feléledtek”, az eredmény pedig egy sima, feszes és rugalmas tartású régi festmény. Természetesen új, egyedi, méretre készíttetett vakkeret is dukált, természetesen oválisan is ékelhető, masszív, tartós darab.

Számunkra is öröm

A hiányok esztétikai javítása – utolsó lépésként – igazán élvezetes munka volt, különösen, hogy tisztítás után már világosan látszott, hogy nem egészen sablonos ábrázolásról van szó: a kis Jézus arca kifejezetten egyéni, tekintete kisgyermekekre olyannyira jellemzően egyszerre elgondolkozó és rácsodálkozó, míg édesanyja végtelen gyengédséggel és – kétségtelen! – büszkeséggel tekint rá. Az egész kompozíció végtelenül egyszerű, mégsem statikus, az ecsetkezelés laza és könnyed, a szemnek kellemes a fények és árnyékok szelíd játéka. A Madonna kissé színét veszett, halovány pirosas-bordós ruháját (természetes és nem ritka jelenség egyes régi pigmentek esetében a színek kisebb-nagyobb elváltozása, megfakulása) természetesen érintetlenül hagytuk, hiszen ez is a kor természetes velejárója, az eltelt évszázadok bizonyítéka.

Mindent összevetve, igazán szép feladat volt számunkra is az olajfestmény restaurálása: szívmelengetően látványos eredmény egy olyan festményen, mely valóban megérdemelte a törődést, egy igazán szerethető, kedves darab, mely most újra hosszú-hosszú ideig változatlanul szép lehet megbecsült helyén.

A festmény magántulajdonban van